• يکشنبه ٢٨ آبان ١٤٠٢-١٢:٥٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٩٤٢
در بررسی حسابرسی نمایشگاه آفتاب مطرح شد:9-193

از بدهی سنگین مالیاتی شرکت نمایشگاه آفتاب تا درخواست برای افزایش سرمایه

در یکصد و نود و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، گزارش حسابرسی شرکت نمایشگاه های آفتاب تهران، برای سال مالی 1400 و 1401 مورد بررسی اعضای شورا در صحن علنی قرار گرفت و در نهایت، تکالیف مطروحه در این گزارش با حداکثر آراء موافق تصویب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر تهران، ابتدا حسابرس رسمی شورای اسلامی شهر تهران، در قرائت ابعاد حسابرسی، سالهای مالی 1400 و 1401 با بیان اینکه این شرکت در سال 96 و 97 دارای بدهی مالیاتی به میزان 11 میلیارد و هفتصد و هشتاد میلیون تومان است؛ گفت: ابهام ما در این موضوع از این جنبه است که شرکتی که دارای بودجه مشخص از سوی شهرداری است و هرساله زیان دیدگی را اعلام می کند  به چه دلیل باید متحمل چنین مالیالت سنگینی شود؟ و بابت ارزش افزوده از وزارت دارایی طلبکار است.
این حسابرس عنوان کرد: باید روش نگهداری حسابها تغییر و بازنگری شود و شناسایی درآمد، باید روشن شود، ضمن آنکه انعکاس درآمدی این مجموعه علی رغم صرف هزینه های ثابت، نگهداری فضای سبز، فضای فیزیکی و غیره باید شفاف عنوان شود.
وی افزود که با این حجم هزینه، قطعاً نمی توان عملکرد مثبتی را از این مجموعه شاهد بود. مضافاً بر اینکه نحوه برخورد حاکمیتی با این شرکت نیز قابل تأمل است و نگاه شهرداری تهران باید تغییر کند.
حسابرس رسمی شورا در قرائت ابعاد این حسابرسی، صورت های مالی این سازمان را از تمام جنبه های با اهمیت به نحو منصفانه اعلام کرد.
پس از استماع گزارش حسابرس شورا، مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورای شهر تهران در طرح تذکری دو موضوع مهم را مورد توجه قرار داد که نخست بحث مالیات بود که در این خصوص عنوان کرد: موضوع مالیات به صورت مستقیم در حال وارد کردن زیان به منابع شهر است چرا که ما از محل اعتبارات شهر پولی را  می گذاریم که به دلیل عدم مدیریت صحیح حساب ها از جیب شهرداری به بخش مالیاتی پرداخت می شود.
وی نکته دوم تذکر خود را معطوف به موضوع معاملات فیمابین با اشخاص وابسته مطرح کرد و در این خواستار توضیح تکمیلی حسابرس برای شفاف سازی این مهم شد.
 ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان بررسی گزارش حسابرسی نمایشگاه بین‌المللی آفتاب در توضیحی عنوان کرد که قبلاً سازمانهای شهرداری مالیات با نرخ صفر درصد داشتند اما در قانون درآمد های پایدار شهرداری نام مؤسسات تابعه نیز ذیل سازمانها ذکر شده با احتساب این قانون می توان با پیگیری های لازم، مؤسساتی که در راستای اجرای وظایف ذاتی شهرداری فعال باشند نیز مشمول مالیات صفر درصد شوند.
وی با بیان اینکه در سال ۸۲ به شهرداری برای مکان یابی شهر آفتاب مجوز داده شد؛ اظهار کرد: دلیل ساخت نیز این بود که نمایشگاه بین المللی به محل جدید انتقال پیدا کند.
امانی تأکید کرد: بند مالیاتی لحاظ شده در گزارش حسابرسی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای شهر آفتاب موضوعی است که باید به صورت اساسی به آن پرداخته شود.
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه ساخت نمایشگاه ها می تواند از وظایف شهرداری ها باشد، تصریح کرد: یکی از وظایف شهرداری احداث نمایشگاه است و بر همین اساس ما نسبت به ساخت نمایشگاه شهر آفتاب اقدام کردیم، مضافاً اینکه نباید شرکت های ضررده مالیات بپردازند، منطقی است و در همین خصوص باید صورتحساب ها بروز و در زمانبندی درست دسترس باشد تا انقضای زمان روند را به سمت و سوی اجرای حکم مالیاتی سوق ندهد.
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه نگهداری فضای سبز و عملیات ساخت و ساز بیرون از نمایشگاه از جمله اقداماتی است که به شرکت آفتاب تحمیل شده است و جزو وظایف ذاتی این مجموعه نیست؛ یادآور شد: از مدیرعامل نمایشگاه درخواست می شود تنها نسبت به توسعه فعالیت ها و جذب و برگزاری رویدادهای نمایشگاهی اقدام کند و مدیریت نمایشگاه باید به وظایف ذاتی نمایشگاه داری بپردازد و نگهداری فضای سبز و دیگر اقدامات به سازمان بوستان ها و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران بپردازد.
وی تأکید کرد: قرار بود تبلیغات نمایشگاهی نمایشگاه بین المللی سئول از سوی شهرداری تهران متوقف شود که متأسفانه به هیچ عنوان انجام نشد. این رفتار در شأن شورا نیست که وقتی مصوبه ای تصویب می کند؛ می بینیم بیلبوردهای سطح شهر به تبلیغات نمایشگاه بین المللی اختصاص یافته است و در بزرگراه شهید چمران به تبلیغات نمایشگاه های فعلی و آینده پرداخته اند.
این عضو شورا درخواست کرد که شهرداری تهران از پیمانکاران تبلیغاتی بخواهد همانطور که ضوابط وزارت ارشاد در تبلیغات اهمیت دارد؛ مصوبات شورا نیز جزو ضروریات فعالیت های آنان قرار گیرد و محترم شمرده شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه بنده این موضوع را بارها تذکرداده ام؛ گفت: هنوز طرح از سوی فرمانداری ابلاغ نشده است. البته ما تلفنی از سازمان زیباسازی خواستیم و در مواردی بنرها جمع آوری شد. اما به گفته آنان در مواردی دیگر که قراردادها منعقد شده و اجاره داده شده بود؛ امکان جمع آوری وجود نداشت.
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران نیز ضمن قرائت تکالیف معین شده در این حسابرسی برای سالهای مالی 1400 و 1401 با تأکید بر اینکه شرکت باید گزارشی از معاملات را به شورا ارائه دهد؛ اظهار کرد: شرکت موظف است وضعیت مالیاتی خود را تعیین تکلیف کند و با توجه به تعیین تکلیف حساب های فی ما بین  و مغایرت های مطرح شده سایر شرکت ها، باید نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کند.
وی با بیان اینکه وضعیت شرکت داری بسیار نامناسب است، یادآور شد: نمایشگاه ۲۵۷ هکتار زمین و ۵۰ همت دارایی دارد اما درآمد ۲۰ همت است؛ باید جذب شرکت های بین المللی و قرارداد برای بازاریابی مورد توجه قرار بگیرد تا آزادی عمل برای مجموعه هایی که توقع درآمد از آنها داریم، عملیاتی شود.
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با تأکید برلزوم شفاف سازی انجام واگذاری و معاملات این شرکت افزود: اگر املاک این شرکت ها فروخته شود و در بانک سپرده گذاری شود، سود بیشتری نسبت به وضعیت فعلی دارد.
عباس تقدسی نژاد با بیان اینکه برای تعیین تکلیف مالیات شرکت، شکایت صورت گرفته تا تعیین تکلیف شود؛ گفت: شرکت از زمان تأسیس در ظرف دو سال اخیر وضعیت مطلوبی در حسابرسی داشته و نقطه مثبتی در عملکرد شرکت است.
مدیرعامل نمایشگاه بین الملل آفتاب با بیان اینکه مشکل ما این است که ۲۵۷ هکتار زمین داریم و اختیار واگذاری و بهره برداری این زمین ها را نداریم، یادآور شد: ساختار شرکت مشکلی است که در شهرداری شاهد آن هستیم و امیدواریم برطرف شود.
وی با اعلام اینکه روند عملکرد شرکت به سمت سودآوری رفته و کارکرد بهینه شرکت، از نقاط مثبت عملکردی آن است، اظهار کرد: در خصوص زیان انباشته درخواست افزایش سرمایه داده ایم و باید کمک شود که شرکت از ماده ۱۴۱ خارج شود.
در پایان گزارش حسابرسی شرکت نمایشگاه های آفتاب تهران، برای سال مالی 1400 و 1401 مورد بررسی اعضای شورا در صحن علنی قرار گرفت و در نهایت تکالیف مطروحه در این گزارش با حداکثر آراء موافق تصویب شد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: